پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227156
سردي برفاب بر جان کارگران اخراج شده نشست/ اخراج نزديک به ۳۰۰ نفر از برفاب مايه شرمساري است
تاریخ انتشار : 1395/09/07 11:31:23
نمایش : 1018
براساس پيگيري هاي قبلي و اخراج تعدادي از کارگران برفاب خبرها حاکي از آن است که اخراج ها همچنان ادامه دارد و شرکت برفاب با بهانه‌هاي واهي همچون نبود صادرات و تعديل نيرو اقدام به اخراج بخشي ديگر از نيروهاي خود که بعضا با سابقه بيش از ۲۰ سال کار هستند. نيروهايي که عمر خود را در اين کارخانه گذرانده‌اند و اکنون بعد از اخراج از کارخانه ديگر به چه اميدي و براي چه شغلي به انتظار بنشينند و اين موضوع مايه شرمساري دولت و مديريت استان است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ بعد از گذشت بيش از سه سال از شروع بکار دولت و گذشت چندي از توافق هسته‌اي که به گفته رئيس جمهور همزمان با توافق تمام تحريم‌ها برداشته و رونق کشور حاصل مي‌شود؛ هنوز هيچ دود سفيدي از دودکش دولت مبني‌بر حل مشکلات اساسي کشور ديده نمي‌شود نه‌تنها غرب به تعهدات خود عمل نکرد که دولت در درون هم با جنجال و حاشيه‌سازي بدنبال منحرف کردن افکار عمومي از پرسش در برابر عملکرد غيرقابل دفاع خود در حل مشکلات معيشتي مردم است و دراين ميان رئيس جمهور به جاي دغدغه‌مندي درحل مشکلات مردم، لغو يک سخنراني بي‌اهميت را مايه شرمساري مي‌داند اين در صورتي است که مايه شرمساري دولت افزايش نرخ بيکاري، رکود، بي‌بند و باري فرهنگي و هزاران موضوع از اين دست براي دولت است.

مردم استان چهارمحال و بختياري که سال‌هاست با رنج محروميت و گرد استضعاف بر چهره، منتظر رسيدگي و حل مشکلات خود توسط دولتمردان هستند اکنون در زمره استان‌هايي با نرخ بيکاري بالا قرار گرفته‌اند. استاني که مملو از منابع و ظرفيت‌هاي خدادادي همچون گردشگري، کشاورزي و صنايع متعدد است اکنون روز به روز با افزايش بيکاري جوانانش دست و پنجه نرم مي کند.

يکي از شرکت‌هايي که بخش عمده‌اي از جوانان استان براي اشتغال بدان اميد داشته و دارند شرکت برفاب است که از بزرگ‌ترين توليدکنندگان و صادرکنند‌گان لوازم‌خانگي در چهارمحال و بختياري است. شرکتي که کسب مقام واحد نمونه کشوري را مديون زحمات جوانان اين استان و ريش‌سفيدان با سابقه‌اي است که جواني خود را صرف پيشرفت اين کارخانه کرده‌اند. براساس پيگيري هاي قبلي و اخراج تعدادي از کارگران از برفاب خبرها حاکي از آن است که اخراج ها همچنان ادامه دارد وشرکت برفاب با بهانه‌هاي واهي همچون نبود صادرات و تعديل نيرو اقدام به اخراج بخشي ديگر از نيروهاي خود که بعضا با سابقه بيش از ۲۰ سال کار هستند. نيروهايي که عمر خود را در اين کارخانه گذرانده‌اند و اکنون بعد از اخراج از کارخانه ديگر به چه اميدي و براي چه شغلي به انتظار بنشينند و اين موضوع مايه شرمساري دولت و مديريت استان است.

علاوه بر اين مديريت کلان استان هم در اين قضيه سکوت کرده و هيچ حمايتي از کارگران اخراج شده نکرده است. استاندار محترم چندي بعد از شنيدن اين خبر در ستاد تسهيل و رفع موانع توليد چهارمحال و بختياري در اين باره گفت: "مطالب منتشره از سوي برخي رسانه ها مبني بر اخراج ۲۰۰ تا ۳۰۰ نيرو در يکي از واحدهاي توليدي استان درحالي منعکس شده که اين واحد توليدي تنها ۴۰ نيرو تعديل کرده که اين موضوع نيز تصميم مديريتي براي ارتقاي بهره وري بوده است.رسانه هاي گروهي ضمن انعکاس مطالب واقعي بايد به اشتغالزايي يکهزار و ۴۰۰ نفر در واحد توليدي مورد نظر نيز اشاره مي کردند. رسانه ها مطالب را براساس واقعيت ها، انصاف و عدالت انجام دهند و از پرداختن به امور سليقه اي، شخصي، سياسي، جناحي و يکطرفه بپرهيزند تا جامعه دچار تشويش نشود. "اين در صورتي است که خبرها حاکي از آن است که نزديک به ۳۰۰ نفر از کارگران برفاب تا کنون اخراج و يا در حال اخراج هستند.

مي خواهيم سرکارمان بازگرديم

يکي از کارگران اخراج شده از برفاب با سابقه بيش از بيس سال در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: بعد از بيست سال کار در کارخانه امروز و بدون هيچ دليلي ما را اخراج کردند.

وي با بيان اينکه همه ساله قراردادهاي يک ساله از سوي شرکت با کارگران بسته مي‌شد افزود: امسال قراردادها به قرارداد، ۶ ماهه تبديل شد و بعد از اتمام قرارداد قرارداد دو ماهه امضا کرديم که بعد از اتمام مدت اين قرارداد به ما گفتند براي تصفيه مراجعه کنيم.

اين کارگر اخراج شده از برفاب تاکيد کرد: هم‌زمان با اخراج ما ۴۰ نفر ديگر را اخراج کردند و به مرور بر اين تعداد افزوده مي‌شود.

وي ادامه داد: درحال حاضر کاري از ما ساخته نيست براي همين دنبال کارهاي بيمه بيکاري هستيم ولي ما مي‌خواهيم سر کارمان بازگرديم چون الان با اين سابقه بيمه و اين سن و سال ديگر جايي نمي‌توانم مشغول به کار شوم.

ما منتظر پاسخ قانع کننده از سوي مسئولان هستيم

اين کارگر اخراج شده از برفاب با اشاره به اين که زماني که وارد کارخانه شدم در شرايط سخت کار کردم و در واقع عمر خود را در اين کارخانه گذاشتم اما امروز بدون هيچ دليلي اخراج شدم و حتي مسئولان کارخانه جواب قانع‌کننده‌اي هم براي اخراجم ندادند.

وي با بيان اينکه اين موضوع که بازار فروش کارخانه راکد شده را قبول دارم افزود: اما چرا به جاي اخراج نيروهاي با سابقه کم اقدام به اخراج نيروهاي با سابقه بيش از ۲۰ سال کرده‌اند و کارگري را که روزي با ۲۰ سال سن وارد اين کارخانه شده و جواني خود را در اين کارخانه گذاشته و پا به پاي آن آمده است را اخراج کرده‌اند؟ من الان با اين سن کجا بايد بروم براي کار؟

اين کارگر اخراج شده با اشاره به اينکه فرزند دانشجو دارد و وام‌هاي زيادي را بايد پرداخت کنم تاکيد کرد: چرا کسي به ما پاسخ درستي نمي‌دهد؟ ما از استاندار و مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي انتظار جواب قانع‌کننده در اين مورد داريم، ما مي‌خواهيم سرکارمان بازگرديم...

وي با اشاره به اينکه کارگران اخراج شده منتظر پاسخ قانع‌کننده از سوي مسئولان دولت و کارخانه هستند ادامه داد: براي ما توضيح دهند که چرا و به چه دليلي اخراج شديم تا حداقل بدانيم چرا به جاي اينکه در شرايط دشوار از کارگران با سابقه کم تعديل شود اقدام به اخراج کارگران با سابقه بالا کرده‌اند.

برفاب شرکتي خصوصي است، مدير عامل صلاح ديده کارگران را اخراج کند

عباس جزايري مديرکل تعادون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: روز پنج‌شنبه در استانداري براي حل مشکل برفاب جلسه داشتيم و فعلا اخراج کارگران را بر روي ۶۰ نفر بستيم تا وقتي که وضعيت بازار عراق به حالت قبل بازگردد.

وي با بيان اينکه برفاب شرکت خصوصي است و ما نمي‌توانيم کاري کنيم ادامه داد: چرا آن زمان که ۱۶۰۰ نيرو به کارگيري کرد کسي از مدير عامل شرکت تشکر نکرد، الان هم رئيس کارخانه صلاح ديده که نيروها را تعديل کند.

کارگران با سابقه 10 تا 22 سال براي شکايت به اداره کار مراجعه کنند

جزايري اضافه کرد: درحال حاضر ۱۲ کارگر با سابقه ۱۰ تا ۲۲ سال به تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي پيگيري کارشان مراجعه کردند و از اين تعداد چهار نفر از سرپرست‌ها هستند.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: کارگران اخراج شدند چون در در ارزيابي‌ها نسبت به بقيه کارگران پايين‌تر بودند اما کارگران اخراجي بايد به اداره کار مراجعه و شکايت کنند تا موضوع در هيئت‌هاي تشخيص و حل اختلاف رفته و اين هيئت‌ها با توجه به مستندات و اظهارات کارگران به موضوع رسيدگي کنند چون ما هر اخراجي را نمي‌پذيريم و اگر کارگران شرايط بازگشت به کار را داشته باشند باز مي‌گردند و اگر نه براي کارگران با سابقه بالا تا ۵ سال بيمه بيکاري پرداخت خواهد شد.

انعقاد قرارداد موقت با کارگران باسابقه در کارگاه هاي دائمي ايراد بزرگي به قانون کار

جزايري اضافه کرد: در برخي از موارد قراردادهاي کارگران تمام شده و ما به لحاظ قانوني نمي‌توانيم بگوييم چرا اين کارگر اخراج شده و اين درحالي است که ما نظرمان بر بيکاري کارگران نيست.

جزايري با اشاره به ايراداتي که به قانون اداره کار مبني بر اخراج کارگران بعد از اتمام قرارداد و اينکه کارگاه‌هاي دائمي نبايد قرارداد موقت با کارگران ارزيابي شده خود ببندند افزود: اين مشکلي است که به اين قانون وارد است و بايد اين موضوع در مجلس حل شود.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خاطرنشان کرد: ما همچنين طي جلسه‌اي از رئيس صنعت، معدن و تجارت خواستيم مشکل کارخانه در بازاريابي را حل کنند چون مشکلات کارخانه‌ها در بحث بازار کار با اداره کار نيست و حل مشکلات نقدينگي و بازار کار اين کارخانه با صنعت، معدن و تجارت است.

جزايري با اشاره به مشکلات پيش آمده براي برفاب ادامه داد: مديرعامل اين کارخانه بر اين اعتقاد است که اگر الان تعديل نيرو نداشته باشد در آينده‌اي نزديک براي ادامه کار کل کارخانه و پرسنل دچار مشکل مي‌شود چون کارخانه‌اي که ماه به ماه حقوق پرداخت مي‌کرد درحال حاضر به دليل نبود بازار فروش نتوانسته حقوق‌ها را پرداخت کند.

چرا بعد از بيست سال، عدم صلاحيت کارگران به اثبات رسيد؟

به گزارش جهانبين نيوز؛ چرا بايد در دوران پسابرجام کارخانه‌اي به اين بزرگي مشکل بازار فروش پيدا کند و نتواند محصولات خود را به فروش برساند؟ و اينکه چرا کارگران بعد از 20 سال مورد ارزيابي قرار گرفتند و الان مشخص شده که صلاحيت لازم را براي ادامه کار ندارند؟

عدم موفقيت دولت در اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي مايه شرمساري ست

مي‌توان گفت، دولت در اجراي سياست‌هاي خود و علي‌الخصوص سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ناکام بوده و عملا هيچ برنامه براي اجراي اين سياست‌ها در راستاي حمايت از توليد داخلي، رفع موانع توليد، حمايت از کارگران و کارفرمايان نداشته است و اين موضوع براستي براي دولت و دولتمردان مايه شرمساري است. اين حجم عظيم بي تدبيري‌ها، بي‌توجهي‌ها، سوءتدبيرها که موجب بوجود آمدن مشکلاتي مانند آمار بالاي بيکاري و تعطيل شدن يک به يک واحدهاي توليدي کوچک و بزرگ شده حال آنکه دولت در اين ماه‌هاي آخر عمر خود به جاي پرداختن به حواشي و مسائل کم‌اهميت همت خود را بر حل مشکلات مردم مناطق محرومي مانند استان‌مان کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html